Het avontuur is bijna ten einde ... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu Het avontuur is bijna ten einde ... - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu

Het avontuur is bijna ten einde ...

Door: Ine Bollen

Blijf op de hoogte en volg Ine

28 Mei 2012 | Noorwegen, Oslo

Dit zal mijn laatste berichtje zijn vanuit Noorwegen, want over amper 2 nachtjes vertrek ik al naar huis.

Hier kun je dus ook mijn laatste avonturen in Noorwegen lezen.

Na mijn tripje naar Stavanger en Bergen, had ik niet veel tijd om uit te rusten. Op donderdag 3 mei kwam mama weer aan in Oslo! Dit was de derde keer voor haar in Oslo. Ze had namelijk een vliegtuigticket gevonden voor maar 25 euro, dus dat kon ze niet laten liggen. Wanneer kun je anders nog eens zo goedkoop naar Oslo, als je ook nog eens gratis verblijf hebt?

’s Avonds was er een dinertje hier op de verdieping. Mama mama lekkere lasagne gemaakt. Dat miste ik soms wel, de kookkunsten van mama!

Op vrijdag 4 mei moest ik lekker vroeg op, want ik had beloofd om iemand af te zetten op het station. Ja, de eerste vertrekken alweer naar huis :( Na nog een paar uurtjes heerlijk geslapen te hebben, trok ik met mama naar het Norsk folkmuseum.

Dit is eigenlijk de Noorse versie van Bokrijk. Ik vond het heel erg leuk om te zien, maar door het slechte weer was er niet veel open. We waren er dus redelijk snel doorheen. ’s Avonds heeft mama dan weer lekker voor me gekookt!

Op zaterdag 5 mei vertrok mama weer naar België. Het afscheid was helemaal niet zo emotioneel als vorige keer, omdat ik wist dat ik haar binnen drie weken weer ging terugzien.

Nadat ik haar op de bus had gezet, moest ik dringend aan het werk voor school, want er stonden twee belangrijke dingen op de kalender de volgende week. Ik had mijn Noors examen en ik moest mijn long report afgeven.

Op zondag 6 mei en maandag 7 mei heb ik dan ook heel erg hard geleerd voor mijn examen Noors. Dit bestond uit twee delen, een mondeling en een schriftelijk. Voor het mondeling hadden we vragen gekregen die ze ons gingen stellen, dus dat konden we heel goed oefenen. Ik heb zelfs geoefend met mijn lieve Noorse buurvrouw, Ina, die even de rol van juf op zich nam.

Maandag was het dan zover. Het examen. Het ging allemaal wel goed en ik denk dat ik wel door ben. Ik ben wel benieuwd naar mijn punt!

Na mijn examen moest ik dringend verder schrijven aan mijn paper. Ik zat nog maar op de helft en moest dus og heel veel schrijven voor het af was. Het moesten namelijk 6000 – 7000 woorden schrijven. Na een korte nachtrust en veel tijd doorgebracht te hebben op school, kon ik op dinsdag 8 mei om 5 uur ’s middags (het moest om 6 uur) mijn paper doormailen. Ik was blij dat ik daar vanaf was :D

Op woensdag 9 mei heb ik dan ook heerlijk uitgerust! Maar lang heeft de rust niet geduurd, want donderdag 10 mei en vrijdag 11 mei stonden onze presentaties op het programma. Iedereen moest voorstellen waar hij/zij over geschreven had. Op het einde van de dag werd dit wel een beetje vermoeiend om de hele tijd te luisteren.

Ikzelf was pas op vrijdag aan de beurt. Ik stond als allerlaatste op het programma. Ik moest dus lang wachten op mijn beurt. Maar gelukkig was ik er snel vanaf en was het weekend!

Op zaterdag 12 mei was het shopdag :D Eerst ben ik met Ina, mijn Noorse buurvrouw naar een ander stadsdeel getrokken. Zij kende namelijk een plaats waar ze de lekkerste milkshakes van Oslo verkochten. Die moest ik natuurlijk eens geproefd hebben. Hierna gingen we op de rommelmarkt op zoek naar een nieuwe waterkoker, want de onze was kapot.

Hierna moest Ina gaan werken en ben ik naar Loes en Noëlle getrokken. We gingen namelijk shoppen! Ik heb zelfs niets gekocht, maar Loes heeft wel iets gevonden. Hierna ben ik dan nog groentjes gaan kopen in het goedkope winkeltje.

Op maandag 14 mei ben ik dan rustig begonnen met het leren voor mijn examen, dat op donderdag 24 mei zou plaatsvinden. We moesten tien vragen oplossen die ze ons konden stellen. Je moest hier uitgebreid op kunnen antwoorden. Om dit te kunnen, moest je heel veel lezen. Ik ben dus maar begonnen met het leesgedeelte.

Hier ben ik dan dinsdag en woensdag ook mee bezig geweest. Woensdagavond ben ik nog waffels gaan bakken bij Matthias, een andere Belg uit Gent. Ze waren heel lekker :D

Donderdag 17 mei was het hier nationale feestdag, dus geen tijd voor leren.

De nationale feestdag is heel anders in Noorwegen dan in België. De Noren houden nogal verzot op hun land en dat merk je op de nationale feestdag.

Ina was er al weken op voorhand over bezig, dus ik was zeer benieuwd wat het zou zijn! ’s Morgens ging ik met Ina mee om te ontbijten bij een vriendin van haar. Het is traditie dat ze ’s morgens een uitgebreid ontbijt hebben met champagne. Hierna trokken we naar de kinderparade bij het koninklijk paleis. In deze kinderparade lopen alle lagere scholen mee en zwaaien ze allemaal naar de koning en zijn familie. De koning zwaait dan enthousiast terug. Alle andere Noren gaan natuurlijk ook even naar de koning zwaaien, dus ik kon niet achterblijven. Ik heb dus ook enthousiast naar de koning gezwaaid, met mijn Noorse vlag in de hand!
Het was echt heel druk in het centrum! Heel veel mensen dragen ook hun nationaal kostuum, een bunad genoemd. Het was heel speciaal om al deze mensen in traditionele kledij te zien.

Hierna gaan de Noren ijs eten en BBQen in het park. Ik ben terug naar huis gekomen, want ik had om 2 uur afgesproken met Noëlle en Loes. We trokken naar de universiteit, want hier werd een BBQ georganiseerd door de internationale studentenvereniging. Er weren ook een paar spelletjes gespeeld. Na de BBQ trokken we terug naar St.Hanshaugen, waar we na een halfuurtje rust weer terug vertrokken. De student assistent had namelijk voor taart gezorgd in de common room beneden, dus dat zijn we dan even gaan proeven. Hierna trokken we naar een park, waar er gratis concerten waren.

Vrijdag 18 mei heb ik het grootste deel van de dag geleerd. Rond 5 uur trok in naar het centraal station, want Marijke, mijn tekenjuffrouw, en haar man, kwamen me bezoeken. Ik heb ze opgepikt en toen zijn we op zoek gegaan naar het hotel. Toen we eenmaal dat gevonden hadden, hebben we gezellig nog wat gebabbeld en wat gedronken. Hierna ben ik dan naar huis gegaan, want ik moest nog koken!

Zaterdag 19 mei heb ik in de morgen eerst nog flink gestudeerd en erna ben ik naar Marijke getrokken. Ik moest ze natuurlijk ook wat van Oslo laten zien. We hebben zo een hop on, hop off bus genomen. Zo heb je Oslo wel in een korte tijd gezien, want die bus rijdt gewoon overal langs! Hierna zijn we dan even terug naar het hotel getrokken en zijn we gaan eten. Het was heel lekker!

Zondag 20 mei heb ik vooral geleerd. Om 2 uur had ik een afspraak met wat klasgenoten om de vragen eens te overlopen. ’s Avonds ben ik dan nog even naar Marijke gegaan, om wat afspraken te maken voor de volgende dag. Zij hadden die dag het Munchmuseum bezocht, maar dat had ik al gezien. Daarom ben ik ook niet mee geweest en heb ik maar gestudeerd. Nadien trok ik naar Matthias, want van hem mocht ik een koffer lenen. Hij gaat namelijk met de auto naar huis. Marijke kon nog een extra koffer meenemen, dus dit was heel handig voor mij. Zo kon ik nog wat extra spulletjes meegeven en moest ik die niet meer meesleuren als ik naar huis ging.

Op maandag 21 mei kwamen Marijke en haar man mijn kamertje bekijken. Ik heb ze ook het mooie kerkhof hier in de buurt laten zien, want daar ligt Munch begraven.

Hierna zijn we naar het centraal station getrokken en na een kopje koffie, was het voor Marijke weer tijd om de trein naar het vliegveld te nemen. Ik vond het heel erg leuk om hen op bezoek te hebben. Ik trok erna weer aan het leren! We hadden ook nog een dinertje. We zouden namelijk meegaan met een cruise en de voorwaarde was dat je wat dinertjes hield.

Op dinsdag 22 mei was het weer leren geblazen. Om 12 uur hadden we dan een afspraak in het park met wat klasgenoten. We gingen de vragen bespreken. Ik heb hier zeker iets aan gehad! Ik kwam een stuk zekerder over het examen terug thuis. Maar wat was het warm! Ik heb gepuft in het park! Ik wist niet dat het zo warm was!

Op woensdag 23 mei had een deel van de klas al examen, maar ik was pas donderdag aan de beurt, dus ik kon woensdag nog lekker leren. Dat was minder leuk, aangezien het buiten heel erg mooi weer was! Ik heb ook niet echt veel gedaan die dag en ik had het plan om ’s morgens vroeg op te staan, zodat ik de laatste vragen nog kon memoriseren. Ja, daar was mijn lichaam het niet mee eens. Na een uur wakker gelegen te hebben, was ik nog steeds klaarwakker. Ik besloot maar terug op te staan en wat te gaan studeren. Meestal is dat zo saai dat ik wel in slaap val. Niet dus! Ik heb tot 4 uur geleerd en toen was ik eindelijk moe. Op donderdag 24 mei moest ik om 7 uur terug op, dus ik was niet blij met mijn drie uurtjes slaap :( Om half 11 was het tijd voor mijn examen. Ik had geluk met de vraag en had een vraag waar ik nog redelijk veel over wist, dus ik vond dat mijn examen wel redelijk goed ging.

’s Middags ben ik dan maar een dutje gaan doen, omdat ik toch moe was! ’s Avonds was het tijd voor het afscheidsfeestje van de klas op school. De eerste klasgenoten zouden namelijk enkele dagen later al vertrekken. Na wat pizza en drinken, kregen we onze resultaten. Ik kan met trots melden dat ik geslaagd ben op mijn cursus hier. Ik ben heel erg blij met het resultaat!

Na het feestje zijn we dan met wat klasgenoten nog naar het park getrokken. Hier hebben we nog een ijsje gegeten. Het was echt prachtig weer in Oslo, dus om 10 uur was het nog lekker warm! Hierna ben ik dan nog naar een feestje geweest en ben ik uitgeweest.

Vrijdag 25 mei was het een hele drukke dag! ’s Morgens ben ik met Noëlle een cadeautje gaan kopen voor Loes, die zondag jarig was. Hierna ben ik een kwartierje geweest en ben ik naar de universiteit getrokken.

Ik had me namelijk ingeschreven voor een integratiecruise. Het idee was dat internationale studenten Noorse studenten zouden ontmoeten en andersom. Je moest hiervoor 4 dinertjes houden en een lezing bijwonen. Als je dit deed, mocht je mee op een fjordcruise met gratis garnalenbuffet.

Ja, nu is dat integratieding bij ons groepje wat misgegaan, want 1 persoon mailde niet eens terug en de andere zei de dag van het dinertje af. We hebben Ina dan maar bij onze groep gevoegd. Ons dinertje op maandag was wel heel gezellig! De lezing op vrijdag was heel erg saai. Het ging over één over ander bedrijf. Ik had daar, met mijn achtergrond, niet veel aan. Ik heb me dan ook geamuseerd met het spelen van spelletjes op Noëlle haar GSM. We waren blij dat de lezing voorbij was, want het was echt supermooi weer in Oslo. Het was echt niet te doen om binnen te zitten. We zijn voor de lezing zelfs met onze voeten in de fontein gaan zitten, omdat we het zo warm hebben.

Hierna trokken we naar het Vigelandpark. Hier was namelijk een BBQ bezig van het international office. Dit office organiseert ook de Friday Culture Tours. De BBQ was een soort van afscheidsevenement. Het was heel erg gezelig en ik heb ineens afscheid moeten nemen van wat mensen die ik niet meer zou zien :(

Om 5 uur moesten we weer verder, want om half 6 moesten we aan het Nobel Peace center zijn voor de cruise. Deze cruise duurde 4 uur. We kregen op deze cruise een garnalenbuffet. Dit houdt in dat je een kom vol ongepelde garnalen voor je krijgt en deze dan zelf moet pellen. Na een snelcursus ‘garnalen pellen’, gingen we zelf aan de slag. Dit was niet makkelijk, maar het was wel heel lekker. Het was alleen veel werk voordat je kon eten! Het was ongeveer 27° C die dag, dus het was heerlijk vertoeven op deze boot!

Jaja, zelfs in Oslo kan het mooi weer zijn. Het is de hele week tussen de 20°C en 27°C geweest. Dat had ik niet verwacht in Oslo. Ina en ik hebben dan ook geleerd hoe we milkshakes kunnen maken :D We hebben dan ook bijna iedere dag een milkshake gehad:P

Op zaterdag 26 mei was het tijd om te gaan shoppen. Ik moest wat souvenirtjes hebben. Na alle winkeltjes afgegaan te zijn, ben ik eerst even naar het station getrokken om Reggie uit te zwaaien. Die ging namelijk naar huis. Hierna ben ik terug naar de winkeltjes getrokken en heb ik, samen met Loes, alles gekocht dat ik ervoor mooi vond. Ik heb dus weer veel te veel geld uitgegeven! Het was eigenlijk een beetje te warm om te shoppen, maar we hebben het toch gered! Hierna heb ik met Noëlle Loes haar verjaardagscadeautje in elkaar geknutseld. We hebben een fotocollage gemaakt van haar periode hier in Oslo. Toen we hiermee klaar waren, heb ik Eurosong gekeken op de computer. Ina is tegen het einde aan nog even bij me komen zitten.

Om middernacht trokken we naar het zevende verdiep, want we wilden Loes verrassen met haar verjaardag. We zongen een mooi liedje voor haar en na nog een ijsje, ben ik gaan slapen.

Zondag 27 mei was het stranddag :D Het was nog steeds supermooi weer, dus we wilden wel eens naar het strand! We namen redelijk vroeg de boot naar één van de eilanden en gingen hier op het strand liggen. Sommige zijn zelfs gaan zwemmen, mar dat heb ik toch niet gedaan. Ik heb zelfs een beetje kleur gekregen :D Rond half 4 trokken we weer naar huis en zijn we nog een ijsje gaan eten op het terras. ’s Avonds heb ik dan nog met Noëlle een verjaardagstaart gemaakt voor Loes. ’s Avonds was namelijk haar verjaardagsfeestje! Dus daar ben ik ’s avodns ook nog heen geweest.

Vandaag, maandag 28 mei, was ik redelijk vroeg wakker. Het is hier nu namelijk heel erg vroeg licht. Om 3 uur 's nachts begint het terug licht te worden!

Ik was dus ook nog moe toen ik opstond, maar ik kon niet meer in slaap geraken. Ik heb dan maar de strijk gedaan, want mijn was zat al 2 dagen in zakken :P Nadien kwam Ina op mijn deur kloppen en hebben we samen geluncht. We hebben lekkere brownies gemaakt! Hierna heb ik mijn kamer opgeruimd, want ik wilde nog foto’s maken van mijn ingerichte kamer. Dan heb ik maar een dutje gedaan, want ik was toch nog moe. Toen ik wakker werd, was het al bijna etenstijd. Erna heb ik dan maar mijn blogje geschreven!

Dit is mijn laatste blogje in Oslo, want overmorgen vertrek ik alweer naar huis :( Het naar huis gaan geeft een dubbel gevoel, want langs de ene kant ben ik blij dat ik iedereen terugzie, maar langs de andere kant zit ik hier heel erg graag en zou dus zeker nog wat langer willen blijven. Ik heb hier een geweldige tijd meegemaakt. Zoiets ga ik echt nooit meer meemaken. Het was een grote levenservaring en ik ben heel blij dat ik voor dit avontuur gekozen heb!

Norge, jeg elsker deg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ine

Hallo! Ik ben Ine. Van 1 februari tot 31 mei 2011 heb ik in Oslo gewoond. Dit is mijn dagboek.

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 7302

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 30 Mei 2012

Mijn avontuur in Noorwegen

Landen bezocht: