Papers, tripjes en vanalles meer! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu Papers, tripjes en vanalles meer! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu

Papers, tripjes en vanalles meer!

Blijf op de hoogte en volg Ine

14 Mei 2012 | Noorwegen, Oslo

Ik land over 2 dagen weer op Belgische bodem, dus weer hoog tijd voor een blog. Het is ook alweer een tijdje gelden. Het is dan ook een heel erg drukke periode geweest hier in Oslo. Omdat ik zoveel te vertellen heb, komt deze blog er weer in 2 stukken. Hier vind je deel 1!

We waren gebleven bij zaterdag 21 april. Zaterdag heb ik niet zoveel gedaan. Ik ben begonnen aan mijn paper, want die moest 8 mei af zijn. Ik had besloten te schrijven over bilingualism.

Zondag 22 april organiseerde de stad Oslo een evenement "Turist i eigen by". Dit hield in dat ze aan iedereen een gratis Oslopass gaven. Met deze pass kon je bijna alle museums bezoeken en gratis het openbaar vervoer nemen. Ik wilde een paar museums in Oslo nog graag zien, dus hier moesten we van profiteren. Samen met Annelies trok ik erop uit en we hebben maar liefst 5 museums gezien. Het hielp wel dat drie van deze museums vlak naast elkaar lagen. Het eerste was het frammuseet. Hier werd de geschiedenis verteld van de poolreizen. Het tweede was het Kon-Tikimuseet ,waar het ging over wat mensen die de wereld hadden rondgereisd op een bootje gemaakt van papyrus. Het derde was het maritiemmuseum. Hier was echt niks aan, want er stonden alleen wat bootjes in.

Hierna trokken we naar de skischans, Holmenkommen, want we wilden graag eens boven op deze schans gaan kijken. Bijhorend was het skimuseum, waar we ook even hebben rondgelopen. Het uitzicht was, ondanks de mist, heel erg mooi!

Als laatste trokken we naar het reptielmuseum. Dit was tot 6 uur open en ligt dicht bij mijn huis. Ik vond het toch niet zoveel hoor, al die slangen enzo. Dat is toch niet zo mijn ding We hebben wel heel veel coole dieren gezien!

Op dinsdag 24 april stond er een Norwegian Night op het programma. Dit was georganiseerd door één van de studentenvereniging. We kregen typisch Noors voedsel en werden ook onderworpen aan een quiz. Deze ging nog redelijk goed, dus ik ben blij te kunnen zeggen dat ik toch iets geleerd heb over Noorwegen in deze maanden.

Op woensdag 25 april stonden de presentaties van de klasgenoten die binnenkort gingen vertrekken op het programma. Zij volgden 20 studiepunten hier in Noorwegen en hadden dus een programma van 3 maanden. Ik volg 30 studiepunten en blijf dus 4 maanden.

Op vrijdag 27 april stonden er twee leuke dingen op het programma. Als eerste was er een Friday Culture Tour. Dit keer trokken we naar Freias chocoladefabriek. Ik had heel erg uitgekeken naar deze tour en het was echt leuk! Ik heb wel geen Oempa Loempa’s gezien. Ik heb wel de machines gezien waarmee ze de chocolade maakten. Ook mochten we onze eigen chocolade maken en de wikkel versieren. Hierna kregen we nog uitleg over de geschiedenis van de chocolade. In de winkel konden we dan weer goedkoop chocolade kopen. Deze was 30% goedkoper dan in de supermarkt!

’s Avonds zijn we dan naar Stavanger vertrokken. Stavanger is een andere stad hier in Noorwegen. Vooral het gebied rondom Stavanger is heel erg mooi , want het ligt in de fjorden. Ik zou hier, samen met Noëlle en Annelies, twee nachtjes blijven. Hierna namen Annelies en ik de boot naar Bergen, nog een andere stad en ging Noëlle terug naar Oslo. In Bergen zou Lauranne bij ons komen, die van Oslo kwam. Hier zouden we ook twee nachtjes blijven. We vertrokken met de trein rond half 11.

Op zaterdag 28 april kwamen we al heel vroeg aan in Stavanger. Na een kort ontbijt op het station, trokken we op zoek naar ons hostel. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan, want het hostel bleek 2 km van de stad af te liggen. De kaart bleek ook niet echt betrouwbaar, maar na een uurtje wandelen hebben we het gelukkig toch gevonden. We konden nog niet inchecken, want ze moesten nog een derde bed in de kamer zetten. We konden gelukkig wel onze koffers in het hostel laten. Hierna namen we de bus terug naar het centrum. We waren het wandelen toch wel een beetje zat. In het centrum trokken we naar het toeristisch bureau. Hier kregen we informatie over ons tripje de volgende dag en Stavanger zelf.

Hierna hebben we een wandelingetje gemaakt in Stavanger. We trokken eerst naar het oude stadsgedeelde waar je vele witte huisjes kon zien. Ik vond dat er een gezellige sfeer hing in dit stadsdeel. We hadden ook heel erg veel geluk met het weer, want de zon heeft de hele tijd geschenen! Toen we door de haven liepen, zagen we een boot liggen. Deze boot bleek een tocht van 3 uur door de fjorden te gaan maken. We besloten dit te gaan doen, want we wilden het lysefjord ook wel eens van op het water zien. De tocht was echt de moeite waard! Het fjord was echt heel mooi en we hadden een mooi uitzicht van op de boot. We hebben ook het bekende Preikestolen van onderaan gezien!

Na dit tripje gingen we nog naar het andere deel van de stad en kochten we eten. We hebben nog snel wat gekookt in de keuken van het hostel en zijn toen moe het bed ingedoken. Al moesten we wel eerst nog een bed regelen, want er stonden er maar 2 in plaats van drie!

Zondag 29 april ging de wekker weer heel erg vroeg, want we hadden een speciaal tripje op het programma staan: We zouden de klim maken naar Preikestolen. Dit is een klif die 605 meter boven het fjord uitsteekt. Dit geeft een heel mooi uitzicht over het fjord en de bergen.

Maar voordat we hier van konden genieten, moesten we een hele klim maken. Drie uur lang hebben we steen op, steen af geklimd. Ik vond dit heel erg vermoeiend, want klimmen is toch blijkbaar niet mijn sterkste kant:P Het was wel heel grappig om de Noren dit te zien doen, want die springen gewoon van steen naar steen, terwijl ik voetje voor voetje verzette om te kijken of de steen niet los lag. De Noren zijn dus al veel meer gewend dan wij!

Ik was wel heel blij toen we boven waren. Het was zeker een goede overwinning voor mijn hoogtevrees. Het uitzicht was echt adembenemend. Het was zeker allemaal de moeite waard geweest! We hebben ongeveer een uurtje op Preikestolen doorgebracht. Eerst hebben we een fotoshoot gehouden en erna zijn gezellig gaan picknicken op de klif.

Hierna begonnen we aan de terugtocht. Deze duurde gelukkig een stuk minder lang dan de heenweg, omdat het ook meer bergaf was en we al wat meer gewend waren aan het klimmen. We deden hier ongeveer 2 uur over.

Toen we terug waren in Stavanger, zijn we nog gaan eten in de MacDonalds, voordat we weer ons bedje in doken.

Ook op maandag 30 april moesten we vroeg opstaan. Noëlle moest namelijk al heel erg vroeg de trein terug naar Oslo hebben. Wijzelf moesten ook redelijk vroeg de boot naar Bergen. Deze boottocht duurde ongeveer 5 uur. Het was een beetje regenachtig in Stavanger toen we vertrokken, maar dit was helemaal over in Bergen. Hier was er weer een stralende zon. In Bergen gingen we eerst op zoek naar ons hostel. Dit hebben we redelijk makkelijk gevonden, omdat het in het centrum lag. We zijn onze koffers gaan afzetten en hebben iets gegeten. Hierna trokken we naar het toeristenbureau en hebben we onze tickets voor de dag nadien gekocht. Na dit zijn we op ontdekking gegaan in Bergen. We hebben de bekende huisjes gezien en de vismarkt. We zijn ook op zoek gegaan naar een Noorse trui. Die waren daar jammer genoeg veel te duur. 450 euro voor een trui betalen, zie ik nu ook niet zo zitten :P

Om 6 uur kwam Lauranne aan met de trein. We zijn dan naar het station gelopen en hebben ondertussen nog een beetje meer van Bergen gezien. Nadat Lauranne haar koffers had afgezet in het hostel, zijn we boodschappen gaan doen en hebben we een pizza gegeten op het terras met een prachtig uitzicht! Hierna trokken we naar de Fløibanen, een bekende attractie in Bergen. Deze lift brengt je naar een redelijke hoogte, waar je een mooi uitzicht hebt over Bergen zelf. Hier hebben we een tijdje doorgebracht, om hierna terug naar het hostel te keren en te gaan slapen.

Op dinsdag 1 mei stond er weer een dagtrip op het programma. We zouden ‘Norway in a nutshell’ gaan doen. Dit is een combinatie van treinen, bus en boot en laat je het fjord rond Bergen zien. We trokken eerst met de trein naar Voss. Hier namen we de bus naar Gudvangen. Dit was een hele mooie busrit, want we reden gewoon recht het fjord binnen! Het was inclusief een slingerweg naar onder. Prachtig gewoon!

n Gudvangen namen we de boot naar Flåm. Ook dit was zeker de moeite waar. We gingen gewoon varen in het mooiste fjord van Noorwegen :D Echt, prachtig! Na enkele uren gevaren te hebben, kwamen we aan in Flåm. Hier gingen we dan één van de mooiste treinritten maken!

Voordat we de treinrit maakten, hadden we nog wat tijd over en zijn we maar eens de winkeltjes ingedoken. Annelies en ik hadden nog steeds de droom om een mooie Noorse trui te vinden. En het is ons gelukt :D Voor een niet al te hoge prijs, vonden we een mooie trui :D Wij waren dus heel erg gelukkig! Hierna was het bijna tijd om de trein te nemen. Dit was ook heel mooi! We reden met de trein de bergen terug op tot Myrdal. We maakten ook even een fotostop bij een waterval.

Eenmaal in Myrdal namen we de trein terug naar Bergen. Na nog een korte wandeling en een dinertje in de MacDonalds, zat de dag er weer op!

Op woensdag 2 mei namen we in de morgen de trein terug naar Oslo, terug naar huis. Deze treinrit zou ongeveer 8 uur duren. Deze rit is benoemd tot de mooiste treinrit te wereld en dat was zeker waar. We stopten in het hoogste treinstation ter wereld. Het was heel grappig om te zien dat er bij sommige van deze treinstations geen huis te bekennen was. Volgens mij komen hier vooral mensen om te skiën. Rond half 6 ’s avonds kwamen we weer in Oslo aan en heb ik uitgepakt en gerust!

De rest van mei vind je in berichtje 2!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ine

Hallo! Ik ben Ine. Van 1 februari tot 31 mei 2011 heb ik in Oslo gewoond. Dit is mijn dagboek.

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 7319

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 30 Mei 2012

Mijn avontuur in Noorwegen

Landen bezocht: