En we zitten al op 1/3 - Uke 11 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu En we zitten al op 1/3 - Uke 11 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu

En we zitten al op 1/3 - Uke 11

Door: Ine Bollen

Blijf op de hoogte en volg Ine

18 Maart 2012 | Noorwegen, Oslo

Jaja, iemand wist mij laatst te vertellen dat we al op 1/3 van ons verblijf in Oslo zitten! De tijd gaat hier echt ontzettend snel en ik heb ook totaal nog niet het gevoel dat ik hier al 1,5 maand zit en over 2,5 maand alweer naar huis terugkeer!

De terugvlucht is ondertussen ook al geboekt: Op 30 mei, rond kwart na 6, zet ik terug voet op Belgische bodem!

Nu ga ik verder met mijn verslag.

We waren gebleven bij vorige maandag, 12 maart. Ik had een heerlijk dagje vrij en besloot dan maar om eens goed uit te slapen! In de namiddag ben ik op zoek gegaan naar mijn nieuwe stageschool en ben ik naar de Noorse les geweest. In dat Noors lijk ik toch maar niet beter te worden, maar misschien komt dat nog wel.Ook lag er een briefje in mijn brievenbus dat er een pakje op mij lag te wachten in het postkantoor. Het was een pakje van oma en opa vol met heerlijke dingen. Dankjewel :D

Dinsdag stond er een nieuwe fieldworkweek op het programma. Deze week werden we verwacht in Ammerud skole. Deze school hanteert een heel speciaal systeem. Ze werken niet echt met klassen.

Hun klaslokaal bestaat uit één grote zaal, die bedoelt is voor heel het zesde jaar. In de hoeken van deze zaal zijn kleine klaslokaaltjes, waar je gewoon kunt binnenkijken. Ze zijn bijna volledig van glas gemaakt. 's Morgens gaan de kinderen naar 'hun' klas. Ze hebben één morgenleerkracht. In dit 'onthaal' doen ze de adminstratie, kijken ze het nieuws ...

Na dit halfuurtje, komen ze bijna niet meer terug bij hun morgenleerkracht. Ze worden met het hele zesde jaar verdeeld in groepen. Voor Engels, wiskunde en Noors worden ze op niveau verdeeld. Bij koken, houtbewerking en natuurkunde zijn dit willekeurige groepen. Ze vormen dus eigenlijk een klas met hun hele jaar. De kinderen zeiden ook dat ze niet één leerkracht hadden, maar vijf leerkrachten. Leerkracht X kan namelijk bij Engels de zwakke groep begeleiden en bij wiskunde de sterke groep. De leerlingen hebben dus nooit dezelfde leerkracht.

De eerste dag hadden ze koken, turnen en natuurkunde. Er waren 4 groepen en deze wisselden na de middag af. Op vrijdag volgenden ze hetzelfde patroon. Zo kreeg iedere groep die week dezelfde lessen.

Op woensdag hadden ze wiskunde en Noors. Dit was dan in de niveaugroepen. Op donderdag volgde er handwerk, houtbewerking en Engels. Na de middag wisselden ze weer van groep.

Ik vond deze stage eigenlijk interessanter dan de vorige. We hadden hier meer variatie. We mochten bij alle leerkrachten en alle niveaugroepen gaan kijken. We konden dus 4 groepen zien in 1 les, waardoor we niet 2 uur lang op hetzelfde moesten kijken. Ook was er een heel vriendelijke leerkracht die heel graag uitleg gaf over dit speciale systeem en de school. Toch was ik blij toen de week om was, want zo de hele dag zitten is niks voor mij!

Natuurlijk heb ik deze week nog wat meer gedaan dan alleen naar school geweest. Op donderdag 15 maart was er een multicultureel diner. Ik zeg nooit nee tegen gratis eten, dus gingen we daarheen. Om 7 uur was het wel al afgelopen. We vonden dit nog een beetje vroeg om naar huis te gaan, dus besloten we om maar brownies te gaan bakken in mijn keuken. We gingen snel even langs de supermarkt (die tot elf uur open is, heel erg handig!) en toen konden we beginnen. Om 9 uur waren onze brownies klaar. We hebben ons lekker in mijn kamertje gezet (want in de keuken was een feestje bezig en daar zouden we onze brownies veel te snel kwijt zijn!) met een bak ijs en slagroom. Wel, de brownies smaakten heerlijk! Dat ga ik zeker nog eens maken!

Vrijdag moest ik weer naar de tandarts. Ze zei dat het wel zonder verdoving kon deze keer en dat wilde ik wel proberen. De vorige keer deed die naald namelijk heel erg veel pijn! Nu deed het ook wel pijn, maaar gelukkig niet zoveel. Namiddag ben ik naar het munchmuseum geweeset. Kunst is toch niet aan mij besteed, dus veel van de uitleg van de gids heb ik niet meegekregen. Ik wilde toch graag de schilderijen eens zien. Er zaten er wel heel erg mooie achter, maar ik zou er nooit die symboliek achter zien zoals de gids deed.

Hierna trokken we naar het huis van Annelies, een andere Belgische. We hebben hier gegeten. Na dit zouden we naar een feestje trekken in een ander studentendorp. Hier was echter niks te beleven, dus zijn we maar weggegaan. Uiteindelijk zijn we nog op een feestje in de unief terecht gekomen. We namen de laatste tram en waren rond half 1 al weer thuis.

Gisteren, zaterdag 17 maart, zouden we normaal gezien gaan schaatsen. Eenmaal aangekomen aan het metrostation wist Jan, onze organisator, te vertellen dat ze de ijsbaan al helemaal hadden opgeruimd. We zijn dan mar gewoon naar het Vigelandpark gelopen. Ondertussen had ik mijn Noorse buurvrouw, Ina, gebeld. Zij wilde ons wel wat leuke plekjes in Oslo laten zien. Terwijl we op haar wachtten, gingen we maar een kijkje nemen in het Vigeland museum. Hier stonden heel erg veel beelden van de bekende kunstenaar Vigeland.

Hierna zijn we dan naar Matthias getrokken, nog een Belg uit Gent. Hier hebben we heerlijke wafels gemaakt! Met een bolletje ijs, slagroom en chocoladesaus waren ze echt heerlijk! Eer we thuis waren was het 1 uur. Er bleek nog een feestje aan de gang op mijn gang.

Vandaag heb ik een lekker lui dagje. Dat mag ook wel eens!

Groetjes en tot de volgende,

Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ine

Hallo! Ik ben Ine. Van 1 februari tot 31 mei 2011 heb ik in Oslo gewoond. Dit is mijn dagboek.

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 7329

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 30 Mei 2012

Mijn avontuur in Noorwegen

Landen bezocht: