Vinteren og våren i Oslo - uke 9 og 10 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu Vinteren og våren i Oslo - uke 9 og 10 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ine Bollen - WaarBenJij.nu

Vinteren og våren i Oslo - uke 9 og 10

Blijf op de hoogte en volg Ine

15 Maart 2012 | Noorwegen, Oslo

Hei!


Het is weer eens dringend tijd om te bloggen, want het was alweer een paar weekjes geleden. Omdat ik heel veel te vertellen heb, ga ik deze blog verdelen in 2 stukken. In dit stuk vind je de gebeurtenissen van 27 februari tot 11 maart, week 9 en 10 in het jaar.


Zoals de titel in het Noors het al zegt, heb ik zowel de winter als de lente gezien in deze 2 weken. Beetje tegenstrijdig dus!

Ik begin maar weer waar ik vorig keer gestopt was, namelijk bij het tripje naar Kopenhagen. In de week hierna heb ik niet zoveel gedaan. Ik ben vooral naar school geweest en heb wat uitgerust van een vermoeiend weekend. Vrijdag 2 maart stond er weer een 'Friday Culture tour' op het programma. Dit keer was het tijd om eens wat Noorse volksdansen te leren. Nu vind ik volksdansen wel eens tof, dus ik wilde natuurlijk zeker aan deze activiteit deelnemen! Rond 7 uur moesten we op school zijn. Eenmaal aangekomen, stonden een oudere man en vrouw ons op te wachten. Zij waren de instructeurs.

Ze begonnen met een demonstratie. Het paar deed enkele Noorse volksdansen voor. Ik heb er enkele gefilmd, die je ook kunt terugvinden op deze blog. Ik moet wel toegeven dat die Noorse volksdansen er heel grappig uitzagen.

Na enkele dansen mochten we zelf aan de slag. Zij deden het voor en wij moesten het nadoen. Ik heb heel hard gelachen op sommige momenten, want de bewegingen die wij maakten leken niet altijd op die wat we moesten doen. En ze zagen er ook nog eens heel erg gek uit. Op het einde konden we toch enkele Noorse volksdansen. Jammer genoeg ben ik ze al bijna allemaal vergeten :(

De dag na het volksdansen, zaterdag 3 maart, vertrokken we naar de cabin trip. Dit werd georganiseerd door ESN, een internationale studentenorganisatie. We moesten rond 11 uur op het metrostation zijn. Hier begonnen ze met het verdelen van het eten voor het weekend. Alles moest namelijk wel in de cabin geraken. Wel, met 2 dozen fruitsap, 2 broden en een zak chips voelde mij tas toch een heel stuk zwaarder aan dan in het begin! Het bleek dat we met ongeveer 35 mensen waren. We namen de metro en de bus totdat we bijna bij onze cabin waren.

Nu is dat 'bijna' beetje relatief, want vanaf de bushalte moesten we nog een uur wandelen naar de cabin. Op zich is dat niet erg, maar de cabin lag in de bergen. We moesten dus de hele wandeling bergop lopen.

En op het bovenste stuk lag er nog redelijk veel ijs, waardoor vallen bijna onvermijdelijk leek. Het is me gelukkig wel gelukt om niet te vallen!

Al bij al viel de wandeling nog mee. Judith was zo lief om met mij in het midden van rugzak te wisselen. Zo had ik niet meer zo een zware balast. Zonder jas was het ook een stuk minder warm. Het was ook een heel erg mooie omgeving. Tijdens de wandeling heb ik ook 2 nieuwe Belgen ontmoet: Jan en Matthias uit Gent! Het is altijd leuk om nieuwe landgenoten te ontmoeten! Er bleek ook nog een Waals meisje aanwezig te zijn op de cabintrip: Laurraine uit Luik! Belgen genoeg hier in Oslo!

De rest van het weekend was redelijk relaxt. Het was prachtig weer. De lente was dus al een beetje begonnen hier in Oslo.

Toen we in de cabin aankwamen, mochten we een kamer kiezen. Hierna hielden we een lunchpauze en genoten buiten van het heerlijke zonnetje. Echt, uit de wind was het heerlijk zitten!

Toen we weer samenkwamen, kregen we wat info en werden we in 4 groepen verdeeld. Iedere groep had een bepaalde taak. Ik zat in groep 3 en wij moesten het ontbijt klaarmaken op zondagmorgen. Ook kon je met je groep punten verdienen. De groep met de minste punten zou de WC's moeten schoonmaken als we vertrokken.

Na dit gingen we spelletjes spelen. We konden hiermee punten verdienen voor onze groep. Deze spelletjes waren heel grappig, want zo moesten we met 11 personen oversteken met 5 zakken en we mochten de grond niet raken. Het leek een onmogelijke opdracht. Het is ons wel gelukt (met wat valsspelen :P).

Na het avondeten (lekkere taco's) en wat relaxen, gingen we een quiz doen. Hiermee konden we ook nog punten verdienen voor onze groep. Onze groep werd in het eindklassement uiteindelijk 3e (van de 4), dus we moesten de WC's niet kuisen :D Hierna konden we nog dansen of heerlijk bij het vuur zitten!

Zondagmorgen moest mijn groep dan het ontbijt maken, dus om kwart voor 9 moest ik (veel te vroeg) op. Na het ontbijt begon de grote kuis. We moesten de slaapkamers, keuken, woonkamer ... proper maken, voordat we vertrokken.

Rond 12 uur waren we klaar en vertrokken we weer naar Oslo city. Je kon kiezen of je de lange of de korte wandeling wilde doen. Ik heb voor de korte gekozen, omdat ik geen zin meer had in veel wandelen! Rond 2 uur was ik dan terug thuis, moe maar voldaan.

Tussen al dat leuks, moeten we natuurlijk ook soms nog eens voor school werken. Op maandag 5 maart moesten we ons 'short report' inleveren. We moesten een onderwerp kiezen, de bijhorende artikels lezen en hier dan over schrijven. Als laatste moesten we onze mening toevoegen. Mijn short report ging over 'children and participation'. Ik had het report voor het weekend al voor een deel af, maar zondag moest ik toch nog een stukje schrijven. Maandag na de les heb ik dan nog even alles verbeterd en doormailen maar!

Het was tijdens de fieldworkinfo al duidelijk geworden dat we vooral moesten gaan observeren. Om dinsdag 6 maart, om 8.10 werden we (Eva, mijn Nederlandse klasgenoot en ik) in Ammerud skole verwacht.

Hier werden we voorgesteld aan onze juf, Kerstin. Haar klas moesten we de komende 3 dagen observeren. In het begin was het nog wel redelijk interessant. Ik schreef alles op wat ik zag en wat ik kon onderscheiden van de verschillen tussen België en Noorwegen.

Na een tijdje sloeg de verveling wel toe, want we verstonden geen woord van wat ze zeiden! Noors is en blijft een taaltje apart. Het schrijven lijkt soms nog wel op het Nederlands, maar ze spreken het helemaal verkeerd uit. Na enkele weken Noorse les, versta ik dus nog steeds geen woord Noors!

Ik vond dat ze in deze school ook redelijk weinig les hebben. De dag begint om half 9 's morgens. Ze hebben één les tot 10 uur en dan een kwartiertje pauze. Hierna hadden ze les tot 11.15. Ze aten hun boterhammen op in de klas en gingen dan een half uurtje buiten spelen. Hierna hadden ze nog les van 12.00 tot 13.00 en van 13.15 tot 14.00. Om 2 uur was de school al gedaan.

Ze hebben ook echt niet veel vakken op een dag. Ze werken steeds in blokuren, dus ze hebben misschien 3 vakken op één dag. De eerste dag hadden ze Noors, wiskunde en Engels. Ja, de Noren hebben al vanaf hun 6e levensjaar Engels op school. Geen wonder dat ze het zo goed kunnen!

Op de tweede dag hadden ze een dag vol praktijk. De leerling werden in 4 groepen verdeeld. Eén groep ging koken, 2 groepen hadden natuurkunde en één groep had een soort van houtbewerking. Ze doen hier wel veel met hun handen in de lagere scholen.

Op donderdag, de laatste dag, stonden er weer wat andere lessen op het programma. Het eerste uur hadden ze allemaal een ander vak. Eén groep had Frans, een andere Italiaans ... Na enkele weken wisselen ze dan van groep. Ze krijgen dan een ander vak. Na de speeltijd zouden ze godsdienst hebben, maar ze hebben een soort naamkaartje gemaakt. Namiddag was het tijd voor turnen. Hier zijn we niet heengegaan, zodat we de juf enkele vragen konden stellen.

Donderdagavond was minder leuk. Ik was blijkbaar een stuk van mijn tand kwijtgeraakt. Ik wist totaal niet hoe het kwam. Ik besloot vrijdagmiddag naar de studententandarts hier in Oslo te bellen. Na wat aandringen, mocht ik toch dezelfde dag er terecht. Ik wilde namelijk niet nog een maand lang met een gat in mijn tand rondlopen! Om 10.15 werd ik verwacht. Een grote spuit en een uur later was het gat gedicht. Blijkbaar had ik een gaatje gekregen boven een oude vulling en was deze vulling er nu uitgevallen. Jammer genoeg waren er nog tanden die er niet zo goed uitzagen, maar daar ging ze nu vanaf blijven. Ik was blij toen ik buiten was, maar minder blij toen ik de rekening kreeg. De tandarts in Noorwegen is dus heel erg duur. Ga er dus niet heen als je niet moet! Jammer genoeg moest ik de volgende vrijdag weer terug, omdat er nog een barstje zat in de gevulde tand.

Vorige week vrijdag, 9 maart, was er weer een friday culture tour. Deze zou gaan naar het Opera House. We zouden hier een rondleiding krijgen. De man die de rondleiding gaf, hield blijkbaar heel erg veel van alles van het operahouse. Van foto's hield hij dan weer niet. 's Avonds las ik op het internet dat je misschien het noorderlicht zou kunnen zien in Oslo. Dat wilden we natuurlijk niet missen, dus zijn we er met een paar mensen op pad getrokken. Eerst trokken we naar het westen van Oslo. Het was hier redelijk bewolkt. Dan maar naar het oosten! HIer was ook niet veel te zien. Rond half 1 hadden we het wel gezien en hebben we de laatste metro naar het station genomen. Het noorderlicht zouden we toch niet meer zien!

Op zaterdag zouden we gaan sleeën. Eenmaal aangekomen, bleken er wel erg veel mensen te zijn. Ze kwamen niet allemaal sleeën, maar gingen kijken naar het wereldkampioenschap langlaufen ofzoiets. Eén van de twee sleeverhuurzaken bleek ook al toe. De andere raadde het af om te gaan sleeën, want de sneeuw was totaal niet goed. We zijn dan maar naar Holmenkollen, de grote skischans, gewandeld en hebben ook maar wat naar het kampioenschap gekeken. We hebben heel er goed gesupporterd voor de Noren, met ons Noors vlagje!

Na een tijdje was het tijd om naar huis te gaan, want we hadden namelijk met de andere Belgen afgesproken om samen frietjes te maken! We waren 's morgens al aardappelen gaan kopen, dus het snijden kon beginnen! We zouden het frituren doen in een wokpan. Man, wat duurde dit lang! Rond 8 uur konden we eindelijk eten. Onze frietjes smaakten wel heel erg goed!

's Avonds was er een feestje in een ander studentenhuis. Ik ben daar niet zo lang gebleven, omdat ik toch redelijk moe was.

Zondag zou papa bomma naar ons thuis halen. Dan kon ik eens met haar skypen. Het was wel heel erg grappig om haar voor de webcam te zien. 's Avonds ben ik dan nog naar een filmavond in een ander studentendorp geweest.

In de volgende blog vind je het verhaaltje van deze week!

Knuffels,

Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ine

Hallo! Ik ben Ine. Van 1 februari tot 31 mei 2011 heb ik in Oslo gewoond. Dit is mijn dagboek.

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 7342

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 30 Mei 2012

Mijn avontuur in Noorwegen

Landen bezocht: